Komiksysběratelské časopisy a komixy

Komiksy se poslední dobou stávají oblíbenými sběratelskými předměty, které si zaslouží odpovídající péči. V mém případě se většinou jedná o restaurování hřbetů, které jsou přelepeny izolepou a narovnání a doplnění ohnutých či chybějících rohů. Velmi častým zásahem je i retuš odřených či chybějících částí. Mimochodem - restaurování komiksů je spolu s restaurováním obalů LP desek mou nejoblíbenější činností. Budu tedy velmi rád pokud se s nimi obrátíte právě na mě:)

Credits:
Photography & Project by conservator.cz

restaurování komiksuHuman Torch, 13. issue (fall issue), 1943, stav před a po restaurování

I zdánlivě nenávratně zničené sešity mohou být opět vráceny do téměř původního stavu. Tento 13. díl Human Torch z roku 1943 byl v katastrofálním stavu. Jednotlivé stránky vypadávaly z vazby, prakticky každý list byl nějak roztržený, zmačkaný, nebo mu dokonce kus chyběl. Izolepou přelepený hřbet a první a poslední stránka celou katastrofu jen završily.

prvni rocnik Čtyřlístku1. ročník časopisu Čtyřlístek (č.1-6), 1969, před a po restaurování

Kromě komplexních restaurátorských zásahů vám mohu nabídnout i nejzákladnější konzervační zásahy, drobné opravy a řešení vhodného uložení předmětu. K zrestaurovaným sešitům vám mohu vytvořit podrobnou restaurátorskou zprávu, včetně restaurátorské dokumentace, obsahující fotografie před, v průběhu a po zásahu. 

čtyřlístek číslo 1Obálka Čtyřlístku č. 1 před a po restaurátorském zásahu

Odstranění barevných skvrn způsobených nejčastěji zateklinami a lepicími páskami je velmi častým problémem. Ačkoli výsledky nebývají kvůli agresivitě izolep vždy 100%, restaurátorským zásahem dojde vždy ke zlepšení stavu předmětu. Je tomu tak minimálně kvůli odkyselení papíru, zbavení nečistot a adjustaci, nebo uložení díla do materiálů archivní kvality.

Obálka Čtyřlístku č. 2 před a po restaurátorském zásahu

Výše můžete porovnat stav před a po restaurování časopisu Čtyřlístek (č.2) z 15. května 1969. Šešit prošel komplexním restaurátorským zásahem. Největším poškozením byla skvrna od lihové fixy a přelepení některých částí izolepou.

Dynamic Comics, 1941, no. 16, kresba Paul Gattuso, George Tuska, Gus Ricca, Joe Beck, Ruben Moreira, stav před a po restaurování

⁠ Tento komiks z tzv. Zlaté éry komiksu je vytištěn na velmi nekvalitním papíře a ani sesazení jednotlivých tiskových barev není na mnoha stránkách precizní.⁠ Největší poškození komiks utrpěl v důsledku napadení hlodavci a to v celém bloku. Chybějící kusy listů byly doplněny vhodným tónovaným japonským papírem. ⁠.